piątek, 26 stycznia 2024

BARBIE (2023) | RECENZJA FILMU

Barbie (2023) - to amerykańsko-brytyjska komedia w reżyserii Grety Gerwig. W bajkowej krainie Barbieland życie upływa bez trosk. Zamieszkujące ją lalki Barbie to pewne siebie, odnoszące sukcesy kobiety. Pewnego dnia główna bohaterka, określana jako stereotypowa zaczyna przeżywać kryzys egzystencjalny. Wkrótce okazuje się, że dolegliwości spowodowane są problemami życiowymi jej posiadaczki w realnym świecie. Obejrzyj zwiastun.

W skrócie - Barbie, która żyje w idealnym bajkowym świecie przechodzi kryzys egzystencjalny.

Gatunek: Dramat | Komedia | Fantasy
Czas trwania: 114 minut
Chyba nie ma na świecie osoby, która nie kojarzy tej kultowej zabawki, czyli lalki Barbie! Swoją drogą, może niektórzy z Was pamiętają wpis z okazji Dnia Dziecka, gdzie przedstawiałam kilka moich ulubionych ekranizacji z tą bohaterką w roli głównej. Jeśli nie, to serdecznie zapraszam TUTAJ. Barbie, postać niezwykle charakterystyczna - idealna, przyozdobiona w różowe ubrania i dodatki. Brakuje tylko posypać ją brokatem. Choć i takie egzemplarze się zdarzały. Jednak patrząc na realia - wiemy, że ideałów nie ma. Spotykamy się z różnymi przeszkodami na drodze. Zdarza nam się zapomnieć kupić mleka do naszych ulubionych płatków śniadaniowych. W prysznicu może zabraknąć wody przez awarię w mieście. A autobus do pracy odjedzie nam sprzed nosa. To wszystko jest jak najbardziej normalne. Ale czy potrafimy odnaleźć jeszcze w tym wszystkim szczęście? Przestać się porównywać do wyimaginowanego świata? A co do tego wszystkiego ma Barbie?
Filmowa Barbie nie znała wcześniej tych przeszkód. Dopiero zacznie je poznawać. Będzie próbować odnaleźć się w tym nieznanym dla niej świecie. Ale czy to oznacza, że nie będzie szczęśliwa? Z początku niestety nie. Jednak spotkania z kilkoma wyjątkowymi kobietami pokażą jej co to znaczy czuć i przeżywać emocje. Mimo ciężarów i obrazów zniszczonego świata, będzie mogła również dostrzec, że warto żyć.
Film pokazuje również mocny podział płci. Na początku mamy potężną dominacje kobiet (Barbie), które zajmują wszystkie znaczące stanowiska, a gdzieś tam z tyłu krzątają się mężczyźni (Ken). Jednak w momencie trafienia do prawdziwego świata widzimy wszystko na opak. Seksistowskie komentarze oraz dwuznaczne spojrzenia w stronę kobiet i zajmowanie przez nie niższych stanowisk. Wiele osób odebrało to jako atak w stronę mężczyzn, że są pokazani tylko z tej złej strony. Jednak warto przyjrzeć się temu głębiej.
Moim zdaniem ukazane jest to, że tak naprawdę świat nie powinien mieć podziałów, bo zarówno jeden jak i drugi ma swoje wady. Wszyscy jesteśmy istotami myślącymi, posiadającymi uczucia i nie ma sensu nawzajem rzucać na siebie ciężarów. Kobiety nie muszą być idealne, wszystko wiedzące, wyglądające jak modelki i robiące wszystko perfekcyjnie jak ich matki. A mężczyźni mogą mieć swoje zdanie, być samodzielnymi i żadnym wstydem nie jest wyrażanie przez nich swoich uczuć. Natomiast najważniejsze to tolerancja i posiadanie do siebie szacunku oraz wzajemne wysłuchanie.
Fabuła może nie wydawać się zbyt porywająca. Pojawia się dramaturgia, dobro zwyciężające ze złem i happy end. Jednak myślę, że to nie fabuła miała być w tym wszystkim najważniejsza, a ukryte motywy, które mam nadzieję, że również dostrzeżecie. Warto obejrzeć ten film, choć raz w swoim życiu i przemyśleć pewne sprawy. Osobiście nie zawiodłam się, a i nawet uroniłam parę łez.
*Źródło zdjęć: youtube.com, mediasetinfinity.mediaset.it, collider.com, comicbook.com*

Widzieliście ten film?
Co o nim myślicie?
Koniecznie dajcie znać w komentarzach!

CYTAT TYGODNIA
„Ludzie mają tylko jedno zakończenie. Pomysły żyją wiecznie.”
Rhea Perlman (Ruth), Barbie film (2023)

Ściskam mocno,
Wasza Adrasteja

38 komentarzy:

  1. Tak ja widziałam i muszę przyznać że jestem mile zaskoczona. Spodziewałam się filmu podobnego do kreskówki,a okazało się że jest dużo ważnych tematów, które są poruszane. Zwłaszcza tych dotyczących dziewcząt i kobiet. Jedynie Ryan Gosling w tej blond fryzurze mi nie leżał 😉za bardzo pamiętam jego rolę z filmu Pamiętnik....

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam te same odczucia. Zarówno do filmu jak i do aktora, który poradził sobie świetnie, ale jakoś nie mogłam się przekonać do jego włosów :D
      Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  2. Byłam w kinie na tym filmie.
    Ogólnie fajny ale były momenty, że mi się dłużyło...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Również oglądałam ten film na dużym ekranie i spoglądając na mojego męża, miałam wrażenie, że jemu też się niektóre momenty dłużyły.

      Usuń
  3. Nie byłam ale to już któraś pozytywna recenzja.Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Film niesie ze sobą wiele pięknych wartości :) Również pozdrawiam.

      Usuń
  4. Nie oglądałam tego filmu, ale inne ukazanie Barbie jest na pewno interesujące :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, jest to zupełnie coś innego w porównaniu do tego, co mogliśmy oglądać przez ostatnie kilkanaście lat :)

      Usuń
  5. Jeszcze nie oglądałam, ale na pewno w przyszłości zobaczę z ciekawości.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że będzie to dla Ciebie udany seans :)

      Usuń
  6. Nie oglądałam i nie ciągnie mnie do niego jakoś szczególnie ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Myślę, że kiedyś zobaczę ten film.

    OdpowiedzUsuń
  8. Witaj dziękuję za odwiedziny i ciepłe słowa :) Filmu nie widziałam, bo byłam okropnie sceptyczna, ale chyba mnie przekonałaś ☺️☺️😉😉 Goslinga bardzo cenię, jednak te włosy...Boże, u mnie Ken zawsze miał ciemne włosy. Serio. Co oni mu zrobili? Pewnie oglądnę jak go wrzucą na jakiś serwis typu Netflix.

    Spokojnej nocy

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Do usług :) Wszystko zależy od tego jak się do niego podejdzie. Sama fabuła naprawdę jest bez szału, ale przekaz jaki ze sobą niesie naprawdę trafia w serce :)
      Też kompletnie nie mogłam się przekonać do tych jego włosów :D Ale o dziwo mój Ken miał blond włosy, bardziej nawet żółte :P
      Wszystkiego dobrego!

      Usuń
  9. Widziałam, oczywiście, że widziałam. Pisałam też na swoim blogu na temat tego filmu tu-> https://tiny.pl/czl25
    Twoja recenzja bardzo mi się spodobała. Tak samo jak film. Pamiętam, że scenografia zwróciła moją uwagę w sposób szczególny. Zawsze będę wspierać kobiety. 👍Pozdrawiam serdecznie. Życzę udanego nowego tygodnia. 🤗

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O to koniecznie muszę sprawdzić :)
      Cieszę się, że tak miło wspominasz ten film. Dziękuję, Tobie również wszystkiego dobrego w nadchodzącym tygodniu :)

      Usuń
  10. Jeszcze nie obejrzałam, ale mam nadzieję, że w najbliższym czasie nadrobię zaległości. Czytałam o tym filmie tak wiele rozbieżnych opinii, że tym bardziej jestem ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko zależy od tego jak podejdziemy do tego filmu i co będzie dla nas ważne. Jeśli fabuła to bez szału. Jeśli głębsze przesłanie to naprawdę można się wzruszyć :)

      Usuń
  11. Właśnie szukam filmu dla mnie i Córki, miałam i ten na uwadze.
    Pozdrawiam serdecznie:)
    https://spacerem-przez-zycie.blogspot.com
    Morgana

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciężko było nie słyszeć o tym filmie, bo bardzo długo mówili o nim po prostu wszyscy. Nie miałam jednak okazji wtedy iść do kina i w sumie trochę żałuję, pewnie kiedyś nadrobię tę produkcję. Opinie są bardzo rozbieżne i chyba przez to jestem najbardziej ciekawa jak ja go odbiorę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja przez te opinie również byłam ciekawa, ale udało mi się jeszcze obejrzeć ten film na dużym ekranie :) To życzę udanego seansu!

      Usuń
  13. Przyznam szczerze, film nie do końca spełnił moje oczekiwania. Spodziewałam się czegoś lepszego, a przez pierwsze 30 minut filmu akcja praktycznie w ogóle się nie rozkręcała. Wybór ciekawy, jednak nie dla mnie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Początkowo również byłam nastawiona na zupełnie coś innego i czekałam aż się rozkręci. Jednak końcówka i przesłanie nie zawiodły mnie. Dlatego myślę, że i tak warto choć raz go w swoim życiu obejrzeć :)

      Usuń
  14. ja i tak nie mam czasu na oglądanie filmów:(

    OdpowiedzUsuń
  15. Nie oglądałam jeszcze tego filmu, ale koniecznie muszę go zobaczyć :D
    Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  16. Byłam na nim w kinie i bardzo mi się podobał.

    OdpowiedzUsuń
  17. Witam Cię cieplutko 🖐😘
    Dziękuję, że podzieliłaś się z nami recenzją tego filmu. Po przeczytaniu tej recenzji przyznam szczerze, że nie zachęcił mnie do jego obejrzenia, gdyż nie za bardzo lubię takie filmy. Ja bardziej lubię filmy o tematyce związanej z historią, jak i psychologią (dramaty psychologiczne). Akurat miałem ostatnio obejrzeć takie dwa filmy o tematyce psychologicznej i nawet napisałem posty na temat związany z tymi filmami, które niebawem się pojawią na moim blogu. Nie mniej jednak cieszę się, że mogłem dowiedzieć się coś o tym filmie 🤗
    Pozdrawiam Cię cieplutko i od serducha 🥰😋💖

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobry wieczór! Pięknie dziękuję za odwiedziny :)
      To rzeczywiście nie do końca trafiłby w Twoje gusta. Choć z drugiej strony film niesie w sobie przesłanie, które można rozbić na wiele czynników psychologicznych. W takim razie koniecznie muszę Cię odwiedzić i zobaczyć co tam obejrzałeś :)
      Dziękuję i również pozdrawiam cieplutko!

      Usuń
  18. witam Olimpio💗
    dziękuję za polecenie filmu i świetną recenzję .. może znajdę trochę czasu i obejrzę z czystej ciekawości..

    - pozdrawiam Cię serdecznie i ciepło, życzę moc cudowności każdego dnia 😊💗🌞🍀


    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witaj Kochana! W takim razie jak znajdziesz czas to życzę miłego oglądania :)
      Pięknie dziękuję i cieplutko pozdrawiam!

      Usuń

- Za każde odwiedziny, komentarz oraz obserwację bardzo dziękuję!
- Postaram się odwiedzić Twojego bloga, o ile czas mi na to pozwoli.
- Nie musisz zostawiać linka, z pewnością do Ciebie trafię.
- Jeśli masz jakieś pytania, nie krępuj się, postaram się na nie odpowiedzieć najszybciej jak to będzie możliwe.

Dziękuję za Twój pobyt i zapraszam ponownie!
Jeśli masz ochotę to zachęcam do obserwacji bloga oraz przeczytania poprzednich postów.
Nowe wpisy w PIĄTKI o 17. Do zobaczenia!