piątek, 18 listopada 2022

3 ZAMKI: Malbork, Kwidzyn, Sztum | SZLAK ZAMKÓW GOTYCKICH

Witajcie Kochani w tym śnieżnym, listopadowym dniu! Ale się zrobiło biało na zewnątrz. Co raz bardziej czuć zbliżające się święta. Choć mi już tęskno za latem... Dlatego w dzisiejszym wpisie chciałabym Wam pokazać kilka wyjątkowych obiektów, które udało mi się zwiedzić podczas tegorocznych wakacji. A mianowicie będą to trzy zamki gotyckie, które wchodzą w skład Szlaku Zamków Gotyckich. Zapraszam do czytania!


Zamek w Malborku
ul. Starościńska 1, 82-200 Malbork
Trasa historyczna: Normalny: 70 zł | Ulgowy: 50 zł
Trasa zielona: Normalny: 30 zł | Ulgowy: 20 zł
Poniedziałek - BEZPŁATNIE* (Zwiedzanie trasy zielonej. Obowiązkowa opłata za przewodnika lub audioprzewodnika 15 zł)

Zamek w Malborku to trzyczęściowa twierdza obronna w stylu gotyckim. Składa się z Podzamcza (Zamku Niskiego), Zamku Średniego oraz Zamku Wysokiego. Jest to jeden z największych zachowanych zespołów gotyckiej architektury na świecie. Oprócz pomieszczeń mieszkalnych, znajdował się tu Wielki Refektarz, Infirmeria oraz Pałac Wielkich Mistrzów. Przez ponad sto lat zamek w Malborku był siedzibą Wielkiego Mistrza Krzyżackiego, a miasto stolicą państwa zakonnego. Więcej informacji znajdziecie na STRONIE.

Trasa historyczna (zwiedzanie około 3,5 godziny) - polega na zwiedzaniu całego zamku. Częściowo pokrywa się z trasą zieloną.
Trasa zielona (zwiedzanie około 1,5 godziny) - zwiedzanie części Przedzamcza, przejazdy bramne, dziedzińce Zamku Średniego i Wysokiego, kaplicę św. Anny, tarasy wraz z ogrodem, fosy, międzymurza.

Myślę, że nikomu nie muszę przedstawiać tej budowli. Zamek w Malborku jest jednym z najbardziej znanych obiektów tego typu i na pewno nie raz o nim usłyszeliście na lekcjach historii. Na żywo robi niesamowite wrażenie. Poza tym należy do dziedzictwa kulturowego, w związku z czym wpisany jest na listę światowego dziedzictwa UNESCO. Jeśli jesteście nastawieni na zwiedzanie i dużą dawkę wiedzy to polecam wybrać trasę historyczną. My również taką wybraliśmy i nie żałujemy. W tym zamku jest obowiązek posiadania audioprzewodnika, bądź przewodnika. Opłata uwzględniona w cenie biletu. Oprócz poniedziałku, który teoretycznie jest dniem darmowym, ale musicie wnieść opłatę za przewodnika. Niestety, podczas II wojny światowej zamek uległ uszkodzeniu w około 60%, więc nie wszystko pochodzi z okresu XIII wieku.

Wieża widokowa
ul. Starościńska 1, 82-200 Malbork
Normalny: 12 zł | Ulgowy: 10 zł

Wieża widokowa to dodatkowo płatna atrakcja podczas zwiedzania Zamku w Malborku. Można z niej zobaczyć wspaniałe widoki. I to prosto z zamkowej wieży! Czas zwiedzania około 30 minut. Niestety, ze względów bezpieczeństwa udostępniona tylko w sezonie letnim. Osobiście, myślę, że warto wydać pieniądze na te atrakcje.

Zamek w Kwidzynie
ul. Katedralna 1, 82-500 Kwidzyn
Normalny: 16 zł | Ulgowy: 10 zł
Audioprzewodnik: Normalny: 26 zł | Ulgowy: 20 zł
Wtorek - BEZPŁATNIE* (Obowiązuje opłata za audioprzewodnika 10 zł)

Zamek w Kwidzynie to zamek kapituły pomezańskiej wzorowany na zamkach krzyżackich. Do budowy zamku przystąpiono na przełomie XIII i XIV wieku. W odróżnieniu do Starego Miasta, szczęśliwie uniknął poważniejszych zniszczeń, splądrowano jedynie jego wnętrze. Więcej informacji znajdziecie na STRONIE.

O samym zamku słyszałam, ale nigdy nie widziałam go na zdjęciach, tym bardziej na żywo. Na szczęście zmieniło się to kilka miesięcy temu. Cała konstrukcja tego zamku zrobiła na mnie olbrzymie wrażenie! Jest naprawdę przepiękny. A ganek wsparty na pięciu wysokich arkadach, unoszący się nad ulicą - imponuje. Samo zwiedzanie zamku trwa około 1 godziny, ponieważ tylko część jego wnętrza jest udostępniona turystom. Znajdziemy tam wystawy stałe jak i czasowe o przeróżnej tematyce, co mi nie do końca odpowiadało, bo byłam nastawiona na historię zamku i jego ludzi. Tutaj, w odróżnieniu do Zamku w Malborku nie ma obowiązku opłaty audioprzewodnika.

Zamek w Sztumie
ul. Galla Anonima 16, 82-400 Sztum
Normalny: 10 zł | Ulgowy: 7 zł
Audioprzewodnik: Normalny: 20 zł | Ulgowy: 17 zł
Wtorek - BEZPŁATNIE* (Obowiązuje opłata za audioprzewodnika 10 zł)

Zamek w Sztumie to średniowieczny zamek krzyżacki. W przeszłości pełnił funkcje siedziby wójta zakonnego, a także rezydencji wielkiego mistrza, dostojników zakonu oraz zakonnych gości. Więcej informacji znajdziecie na STRONIE.

Zwiedzanie tego zamku trwa najkrócej, bo około 45 minut. Wewnątrz budynku możemy zapoznać się z historią krzyżaków oraz obejrzeć ich stroje, bronie i rzeczy codziennego użytku. Wychodząc na dziedziniec mamy kilka pozostałości obiektów, które zostały po licznych najazdach Szwedów. Choć i one w większej części zostały zrekonstruowane. Niestety, nie zrobił na nas większego wrażenia... Jednak oglądając stare projekty wyglądał bardzo imponująco i żałuję, że nie zachował się do dzisiejszych czasów.

Bilet na 3 ZAMKI
Normalny: 100 zł | Ulgowy: 70 zł

Każdy z wyżej wymienionych zamków wchodzi w skład Oddziału Muzeum Zamkowego w Malborku. W związku z tym jest możliwość zakupu jednego biletu na 3 zamki: w Malborku, Kwidzynie i Sztumie. Ważność takiego biletu to 14 dni i umożliwia on nam zwiedzanie tych obiektów z audioprzewodnikami (w Malborku mamy możliwość wyboru przewodnika). Usługa dostępna od wtorku do niedzieli, ponieważ w poniedziałki, zamki w Kwidzynie i Sztumie są zamknięte. Bilet nie obejmuje wejścia na Wieżę Widokową w Malborku (usługa dodatkowo płatna).
*Zdjęcia autorskie*

Byliście kiedyś w zamkach gotyckich?
A może macie ochotę się wybrać?
Koniecznie dajcie znać w komentarzach!

Ściskam mocno,
Wasza Adrasteja

71 komentarzy:

  1. Mój luby ciągle chce jeździć zwiedzać zamki, to zapiszę post w zakładkach. Jak się ociepli będę mieć gotowy plan gdzie jechać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mój też uwielbia te klimaty, więc z przyjemnością mu je pokazuje :) Super. To teraz tylko czekać na cieplejsze dni ;)

      Usuń
  2. Zamki to raczej domena mojego męża. Lubi je zwiedzać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Byłam w Malborku... Miłość od pierwszego wejrzenia, wrażenia niesamowite, tak że polecam również...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Na żywo robi naprawdę niesamowite wrażenie. Super, że Tobie również się podobało :)

      Usuń
  4. Ale miło Was znowu zobaczyć! Byłam w wielu zamkach gotyckich w całej Europie, ALE W KRZYŻACKICH NIE! (wstyd dla byłego nauczyciela historii). Dlatego z przyjemnością obejrzałam i przeczytałam niekomercyjną relację (dzięki za szczegóły na zdjęciach) i dodatkowo zmotywowałam się, aby już NA PEWNO tam pojechać. Pozdrowienia! Marzynia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mi miło :) Żaden wstyd... Czasami pochłonięci tym, co jest za granicami, zapominamy o tym co mamy pod nosem albo po prostu odkładamy na później, bo nie ucieknie ;) Mam nadzieję, że uda Ci się odwiedzić któryś z zamków. Ale szczególnie polecam historyczny Malbork.
      Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  5. Marzy mi się rajd po zamkach gotyckich. Może w przyszłe wakacje nam się to uda. Ze względu na miejsce gdzie mieszkam, całkiem nieźle znam zamki Szlakiem Orlich Gniazd. Do Malborka trochę za daleko na jednodniowy wypad.
    Pozdrawiam serdecznie znad filiżanki kawy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A mi za to marzy się również Szlak Orlich Gniazd i dokończenie zwiedzania Szlaku Zamków Gotyckich, do którego mamy zdecydowanie bliżej :). To mam nadzieję, że plany na Wasze wakacje się udadzą :)
      Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  6. Do Malborka jeszcze nie dotarłam, mam nadzieję, że w końcu i w tamte rejony mnie wywieje. Bardzo bym chciała. Super relacja i zdjęcia. Zamki uwielbiam zwiedzać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że Ci się uda, bo zamek w Malborku naprawdę robi niesamowite wrażenie :) Jakie udało Ci się odwiedzić?

      Usuń
  7. Świetna wycieczka :) zamek w Malborku zwiedzałam dawno temu i zrobił na mnie ogromne wrażenie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Wcale się nie dziwię, niesamowity :)

      Usuń
  8. Q Malborku byłam jako mała dziewczynka, ale chętnie bym to nadrobiła jako już dorosła kobieta. Reszty zamków nie znam, ale z pewnością kiedyś je odwiedzę, bo ja kocham zwiedzać takie miejsca ;) *Tylko mój mąż nie za bardzo jest za chodzeniem po takich obiektach :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam. Również byłam kiedyś na wycieczce szkolnej w podstawówce. Ale teraz będąc dorosła - historia bardziej zaciekawiła, ale zamek wciąż robił to samo, niesamowite wrażenie :) To miejmy nadzieję, że uda Ci się go jakoś przekonać :D

      Usuń
  9. piękne zdjęcia bardzooo dawno temu byłm w Malborku

    OdpowiedzUsuń
  10. Moim marzeniem jest moc kiedyś zwiedzić zamek w Malborku. Tak jakoś ciągnie mnie tam :)

    U mnie śniegu było jak na lekarstwo, czekam na większe opady bo uwielbiam zimę :)

    Pozdrawiam serdecznie i życzę miłego wieczoru ❤️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I wcale się nie dziwię. Naprawdę robi wrażenie :)
      O, u nas na Pomorzu było biało przez cały weekend. Ale to w sumie było na tyle :P Mam nadzieję, że w grudniu pięknie przyprószy :)

      Pozdrawiam cieplutko i Tobie również życzę pięknego, udanego wieczoru <3

      Usuń
  11. Zamek w Malborku chcieliśmy w tym roku zwiedzić, ale już brakło czasu'

    OdpowiedzUsuń
  12. Uwielbiam zamki . Piękne zdjęcia i super przestawione . Jedynie co mi pozostaje zobaczyć na własne oczy

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie miałam przyjemności zwiedzić zaprezentowanych Zamków. Bardzo lubię takie historyczne klimaty, więc z chęcią chciałabym zobaczyć te budowle :)
    Pozdrawiam serdecznie!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno jeszcze będziesz miała okazję nie raz zwiedzić takie miejsca, życzę Ci tego! :)
      Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  14. Z tych 3 byłam tylko w Malborku ale robi niesamowite wrażenie :D!
    Pozdrawiam serdecznie! :)
    Wildfiret

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Malbork jest z nich najbardziej znany. Ja w sumie o pozostałych też niezbyt słyszałam. I bardzo miło mnie zaskoczył Kwidzyn :)
      Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  15. My jeszcze nie byliśmy, ale bardzo bym chciała tam się wybrać z moimi córkami. Fotki przepiękne:)

    OdpowiedzUsuń
  16. Byłam w Malborku kilka lat temu, bardzo mi się podobało :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że masz z tej wycieczki dobre wspomnienia :)

      Usuń
  17. Kocham zwiedzać zamki, świetne fotki. Robią wrażenie <3 Dobrego weekendu :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj robią. Na żywo jeszcze lepsze odczucia :) Dziękuję pięknie i Tobie również!

      Usuń
  18. Zamek w Malborku zwiedzałam kilka razy. Pierwszy raz z wycieczką szkolną ze szkoły podstawowej.
    Pozostałych zamków nie znam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również w Malborku byłam pierwszy raz podczas wycieczki szkolnej ze szkoły podstawowej :)

      Usuń
  19. Uwielbiam zwiedzać zamki. Byłam w Malborku. :)

    OdpowiedzUsuń
  20. Było kilka podejść żeby zwiedzić zamek. Trwały prace remontowe.
    Cierpliwi bywają nagradzani więc w końcu się udało i warto było czekać.
    Z tego co wiem prace trwają nadal a zamek i jego otoczenie pięknieją.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To bardzo się cieszę, że cierpliwość się opłaciła :)
      Tak, co jakiś czas trwają renowacje.
      Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  21. Byłam tylko w Malborku z tych trzech, które wymieniłaś. Zamki gotyckie sa piękne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W końcu jest najbardziej znany :) Super, że udało Ci się go odwiedzić!

      Usuń
  22. Na pewno bylam w takim gotyckim zamku. W Malborku jeszcze nie zwiedzałam. Widzę, że warto.

    OdpowiedzUsuń
  23. byłam w tych zamkach wielokrotnie, mój brat zamieszkał w Malborku, więc często go odwiedzam:)

    OdpowiedzUsuń
  24. W Malborku byłam bardzo dawno, ale pamiętam tę wycieczkę do dziś.
    Zamek piękny i wyjątkowy <3
    Wspaniała wycieczka i piękna relacja.
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że aż tak utkwił Ci w pamięci :)
      Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  25. Pięknie tam, pięknie wyglądacie :) Może kiedyś zwiedzę to miejsce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękujemy :) Mam nadzieję, że Ci się uda ;)

      Usuń
  26. Malbork już znam. Dwa pozostałe prędzej czy później poznam :)

    OdpowiedzUsuń
  27. Wstyd się przyznać, ale nie byłam jeszcze na żadnym z tych zamków. Piękne zdjęcia, mam nadzieję, że uda mi się zwiedzić chociaż jeden z nich 😊

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno jeszcze nie raz będziesz miała okazję, trzymam kciuki i dziękuję! :)

      Usuń
  28. Bardzo lubię zamki, zwiedzanie to jedno, ale takie budowle robią niesamowity klimat, dodatkowo są przepiękne no i robią klimat :)
    Bywałam w zamkach, choć w tych o których piszesz (jeszcze) nie.
    Zamek w Malborku jest chyba każdemu znany, jak słyszę tylko Malbork, od razu kojarzy on mi się z tym zamkiem :)
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj robią klimat to fakt :) To prawda, też mam takie skojarzenie jak tylko słyszę o mieście Malbork :)
      Pozdrawiam cieplutko.

      Usuń
  29. Nice village. Thanks for sharing.
    I invite you to visit my last post. Have a good week-end!

    OdpowiedzUsuń
  30. Też już tęsknię za latem, a styl gotycki w architekturze uwielbiam. Piękne zamki!:)

    OdpowiedzUsuń
  31. Kiedyś zrobiłam sobie taką objazdówkę. Bardzo mi się podobało :)
    Malbork robi spore wrażenia, szczególnie że przez przypadek załapałyśmy się wtedy z koleżanką na nocne zwiedzanie z pochodniami :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super, że masz dobre wspomnienia :)
      O, kiedyś też byłam na tym nocnym zwiedzaniu! Też warto się na nie wybrać :)

      Usuń
  32. Z dużą ciekawością przeczytałem wpis nt. tychże zamków, które oferujesz czytelnikom do zwiedzenia. Bardzo podoba mi się podane informacje o cenach biletach i możliwości ich zwiedzenia. Warto wiedzieć o takich rzeczach, jeśli mamy ogromną chęć i motywację do zwiedzenia obiektu, szczególnie historycznego. Przepiękne zdjęcia i opis. Z ciekawością ten wpis przeczytałem. Dzięki wielkie za ogromną pracę, ile włożyłaś w to, aby napisać taki wpis oraz zrobić do tego zdjęcia. Doskonała robota 😀👍

    Pozdrawiam Cię cieplutko i życzę Tobie miłego oraz wspaniałego dnia 🙋‍♂️💕
    Patryk

    OdpowiedzUsuń
  33. Osobiście uwielbiam decydować się na wypoczynek w takim klimacie.

    OdpowiedzUsuń
  34. Podróż i wypoczynek w takim stylu jest zdecydowanie moją ulubioną formą.

    OdpowiedzUsuń
  35. W tej relacji z podróży zostały przekazane bardzo ciekawe informacje.

    OdpowiedzUsuń
  36. Niesamowite wczasy. Sama chętnie wybiorę się w to miejsce.

    OdpowiedzUsuń
  37. Niesamowite wczasy. Sama chętnie wybiorę się w to miejsce.

    OdpowiedzUsuń

- Za każde odwiedziny, komentarz oraz obserwację bardzo dziękuję!
- Postaram się odwiedzić Twojego bloga, o ile czas mi na to pozwoli.
- Nie musisz zostawiać linka, z pewnością do Ciebie trafię.
- Jeśli masz jakieś pytania, nie krępuj się, postaram się na nie odpowiedzieć najszybciej jak to będzie możliwe.

Dziękuję za Twój pobyt i zapraszam ponownie!
Jeśli masz ochotę to zachęcam do obserwacji bloga oraz przeczytania poprzednich postów.
Nowe wpisy w PIĄTKI o 17. Do zobaczenia!

Copyright © 2016 Adrasteja , Blogger