wtorek, 17 kwietnia 2018

CICHY ZAKĄTEK #10 - Opowieść podręcznej

W ostatnim poście, w którym świętowaliśmy 3 lata bloga, zapytałam Was o dni dodawania postów. Większość zdecydowała. Zatem jestem. Dzisiaj, we wtorek! Ale będę także w sobotę. Mam nadzieję, że mój plan będzie szedł bardzo pomyślnie, a Wy zaskoczycie mnie swoją aktywnością.
Dzisiejszą książkę przeczytałam, dzięki PospolitejOli, która na swoim blogu wychwalała serial, który powstał na jej podstawie oraz dzięki moim koleżankom z klasy, które sprawiły mi taki prezent urodzinowy. Nie przedłużając - zapraszam!




Tytuł: Opowieść podręcznej
Autor: Margaret Atwood
Gatunek: Literatura współczesna, Fantastyka naukowa, Literatura fantasy
Ilość stron: 368
Data premiery: 28.04.2017
Opis książki: Freda jest Podręczną w Republice Gileadu. Może opuszczać dom swojego Komendanta i jego Żony tylko raz dziennie, aby pójść na targ, gdzie wszystkie napisy zostały zastąpione przez obrazki, bo Podręcznym już nie wolno czytać. 
Co miesiąc musi pokornie leżeć i modlić się, aby jej zarządca ją zapłodnił, bo w czasach malejącego przyrostu naturalnego tylko ciężarne Podręczne mają jakąś wartość.
Ale Freda pamięta jeszcze, choć wydaje się to nierealne, że kiedyś miała kochającego męża, wychowywali córeczkę, miała pracę, własne pieniądze i mogła mówić. Ale tego świata już nie ma...


"Opowiadając ci tę historię, wymuszam twoje istnienie. Mówię, więc jesteś."

Freda jest postacią bardzo tajemniczą. Małymi kroczkami wprowadza czytelnika do swojego świata. Nigdy nie zdradza prawdziwego imienia. Te, którym się obecnie posługuje jest nadane na potrzeby nowego domu, w którym się znalazła. Nowy Komendant. Nowa Żona. Lecz to samo zadanie. Żyć i zostać zapłodnioną, a przede wszystkim urodzić zdrowe dziecko.

"Wiara to tylko słowo wyszyte na poduszce."

Codziennie udaje się na targ wraz z drugą Podręczną, mieszkającą niedaleko niej. Z czasem zaczynają rozmawiać oraz chodzić do Muru, gdzie wieszają osoby sprzeciwiające się państwu oraz inteligencje. Wracają do wspomnień. Liczą na to, że nie zawiśnie tam nikt z bliskich. Nikt z przeszłości. Wierzą w powrót do normalnego życia. Choć wierzą to zbyt duże słowo, bo patrząc na świat teraźniejszy, nie oczekują cudu.

"To jest właśnie jedna z tych rzeczy, które oni robią. Zmuszają do tego, żeby człowiek zabijał sam siebie."

Freda czuje się uwięziona, choć pełni jedną z ważniejszych funkcji we współczesnym świecie. Jednak to nie jest prawdziwe życie. Nie dla niej. Stąd nie ma żadnej ucieczki. Zadbali o to. Żadnych luster. Żadnych ostrych narzędzi. Nic czym mogłaby sobie odebrać życie. Jest zbyt cenna. Dbają o dobór jej witamin, higienę i samopoczucie. To ona stanowi klucz do przyszłości. Jest jedną z niewielu wybranych.

"Jest więcej niż jeden rodzaj wolności, powiedziała Ciotka Lidia. Wolność czegoś i wolność od czegoś."

Z czasem Komendant oferuje coś więcej. Coś co jest bardzo niebezpieczne. Coś za co Freda może zapłacić życiem. Jednak ryzykuje. W końcu jej świat nabrał trochę barw. Styka się w niewielkim stopniu z przeszłością. Zgadza się na układy z Komendantem oraz Żoną Komendanta, lecz żadne o sobie nawzajem nie wie. Jednak sprawy zaczynają się komplikować przez jedną małą wpadkę, która zaważy na życiu Fredy...

Moja opinia: Książka była napisana lekkim językiem przez co przyjemnie czytało się poruszony w niej - ciężki temat. Fabuła jak dla mnie była spokojna, co nadało jej klimatycznego nastroju tamtych lat. Spodobały mi się powroty do przeszłości, lecz czasami trudno było się połapać o co w danym momencie chodzi. Jedyne, co mnie rozczarowało to końcówka, ale to tylko dlatego że nienawidzę być w niepewności, a tam nie było podanej jasnej informacji. Jednak jak się okazuje to nie wina autorki. Powieść rzekomo jest oparta na faktach, bo bohaterka nagrała to wszystko na taśmach przez co nie podawała imienia swojego ani dziecka, by chronić swoją rodzinę. Teraz pozostaje mi jedynie liczyć na to, że serial będzie równie dobry jak książka.
Czytaliście? A może macie w planach?
Koniecznie dajcie znać!

Pamiętajcie, że w sobotę kolejny post!

A teraz zapraszam na mojego Instagrama. Będzie mi bardzo miło, jeśli pozostawicie coś po sobie.

Trzymajcie się ciepło,
Adrasteja

54 komentarze:

  1. Książka brzmi naprawdę bardzo ciekawie i chętnie po nią siegne☺
    Pozdrawiam
    Lili

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka raczej nie jest w moich klimatach, aczkolwiek nie wykluczam, że jej nie przeczytam. Ostatnio mam sporą liczbę powieści do przeczytania, która stale rośnie.
    Pozdrawiam :)
    My blog
    My blog

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj wiem jak to bywa z tą stale rosnącą listą. U mnie jest tak samo :D
      Jak nie Twoje klimaty to nie ma co się zmuszać, ale może jednak się spodoba ;)

      Usuń
  3. taka troche nie dla mnie wole cos spokojniejszego :)

    Zapraszam http://ispossiblee.blogspot.com/2018/04/zapowiedz-stylizacji-babyblue.html

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trzeba przyznać, że tu rzeczywiście jest poruszony ciężki temat :)

      Usuń
  4. Ciekawie zapowiada się ta książka i zastanowiłabym się mocno czy jej nie wypożyczyć, gdybym zobaczyła ją w bibliotece.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że uda Ci się ją znaleźć w bibliotece i że Ci się spodoba :)

      Usuń
  5. Czytałam. Sięgnęłam po nią, bo serial bardzo mi się podobał :) Przez książkę było mi ciężko przebrnąć, jakoś mi nie szła. Może dlatego, że po ekranizacji wiedziałam co się będzie działo? Sama nie wiem :D Zdecydowanie lepiej wspominam serial aniżeli książkę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja sięgnęłam po nią właśnie, dzięki Tobie :) Bo bardzo zaciekawiłaś mnie serialem. Z reguły wolę najpierw sięgnąć po książkę, a potem po film. Ale wiadomo, różnie to bywa :)
      Możliwe, że tak właśnie było. Szkoda, że nie miałaś przyjemności z książki :/

      Usuń
  6. Zachęciłaś mnie i to bardzo :) Słyszałam o tej książce, ale jakoś nigdy nie zagłębiałam się w to o czym jest. Musze przeczytać i serial też obejrzeć. Świetna recenzja kochana :*

    https://weruczyta.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że mi się udało :) Mam nadzieję, że Ci się spodoba i że się nie zawiedziesz :) Dziękuję bardzo! :*

      Usuń
  7. A może właśnie taki był zamysł autorki - te niejasności i niedopowiedzenia. To zostawia czytelnikowi furtkę - sam sobie dopowiada, moze dopowiedzieć zakończenie, pokierować losami bohaterów. A może szykuje się kolejna część? :)

    Książki nie czytałam - być może po nią sięgnę ale nie wiem kiedy - za dużo książek do przeczytania czeka w kolejce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno nie był to zamysł ani zapowiedź kolejnej części :( Wszystko przez wątek historyczny... Ale w sumie autorka mogłaby pobudzić wodzę fantazji i napisać kontynuację, co mogło się wydarzyć ;)

      Oj znam to. Ale mam nadzieję, że i na nią znajdziesz czas :)

      Usuń
  8. Ciekawie się zapowiada ale najpierw musimy skończyć te, które czekają na półce na naszą uwagę :P

    OdpowiedzUsuń
  9. Nie miałam niestety okazji jeszcze poznać, ale lubię jak książka napisana jest lekkim językiem i przyjemnie się ją czyta, więc może kiedyś wpadnie mi w ręce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak wpadnie w Twoje ręce to mam nadzieję, że się spodoba :)

      Usuń
  10. Nigdy nie słyszałam o tej książce. Lubię takie oparte na faktach, więc może kiedyś się na nią skuszę. :)

    http://justdaaria.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  11. Książka niestety mnie nie przekonała, więc raczej jej nie przeczytam.
    Pozdrawiam i dziękuję bardzo za odwiedziny ♥
    wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda, ale no nie ma co się zmuszać :)
      Również pozdrawiam :*

      Usuń
  12. niestety nie mam czasu na czytanie...

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie znam ani tej książki, ani serialu. Jakoś nie wydaje mi się, żeby było to coś w moim stylu. Wiem, że ekranizacja była swego czasu bardzo modna i widziałam ją na wielu blogach, jednak chyba szkoda mi czasu na tasiemce :D Po książkę sięgnęłabym zdecydowanie chętniej, ale kiedy czytam opis i recenzje to mam wrażenie, że bym przez nią nie przebrnęła ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A ja widziałam tylko na jednym blogu i to jeszcze u Twojej siostry :) Nie wiedziałam, że jest bardziej znany ten serial/książka. To nie ma co się zmuszać w takim razie. Ale moim zdaniem jest naprawdę warta uwagi:)

      Usuń
  14. Bardzo mnie zainteresowała ta książka bo lubię takie tematy, ale jak na razie nie mam czasu na przeczytanie czegoś innego niż lektury bo zaraz matura :P

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ach z tą maturą to urwanie głowy! :)
      Ale w wolnej chwili polecam po nią sięgnąć :)

      Usuń
  15. Przyznam szczerze, że czytając początek totalnie nie byłam zainteresowana tą książką, ale po przeczytaniu całego opisu zmieniłam zdanie. Książka wydaje się być cholernie ciekawa i KONIECZNIE muszę ją przeczytać. Dopisałam do swojej listy i mam nadzieję, że niedługo stanie na mojej półce :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Naprawdę jest ciekawa :) Szkoda, że kończy się tak tajemniczo... Ciekawość niesamowicie zżera po niej :D
      W takim razie miłego czytania :)

      Usuń
  16. Nie czytałam i nie widziałam serialu, bo tematyka, tak pasująca do aktualnej rzeczywistości, wywołuje u mnie niesamowite wkurzenie. W związku ze swoim i tak wysokim ciśnieniem po prostu sobie daruję :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda, że tematyka jest bardzo realistyczna i współczesna. Rzeczywiście lepiej się nie denerwować :)

      Usuń
  17. Nie czytałam, wszystko przede mną :)
    wszystkococzytam.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  18. Czytałam, bardzo mocna, trudna, niepokojąca współczesna...

    OdpowiedzUsuń
  19. Ja bardziej jestem fanką kryminału i horroru jeśli chodzi o literature. Kiedys miałam mała przygode z fantasy, ale bardziej w typie np. Piekary :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To nie jest takie typowe fantasy. Raczej literatura współczesna :)

      Usuń
  20. Nie znam tej książki, naprawdę pierwszy raz o niej słyszę nawet nie widziałam okładki. Wygląda niepozornie, tytuł też zwykły ale ta historia zdaje się być wciągająca! Lubię takie powieści, trochę tajemnicze, trochę smutne. Są pełne emocji a ja staram się wcielić w bohatera, przezywam z nim to co on i śledzę jego życie. Tak jak książki rzadko mnie interesują ta naprawdę mnie zaciekawiła i bardzo bym chciała bliżej się z nią zapoznać! myślę, że w najbliższym czasie odwiedzę pobliską księgarnię i zaopatrzę się w ten tytuł :) Dziękuję ci ślicznie, to twoja recenzja jest tak zachęcająca że aż chce się wyjść z domu, pójść do sklepu i kupić tę książkę. Rzadko czytam, naprawdę jest to czynność za którą nie przepadam, co nie znaczy że nie robię tego w ogóle. Mam swoje ulubione tytuły i myślę, że ten do nich dołączy :) Wspaniały post cudowna recenzja!
    Pozdrawiam cieplutko myszko :*

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze mówiąc ja także widziałam ją tylko raz, ale to wystarczyło by po nią sięgnąć :) Historia rzeczywiście jest nietypowa, a tytuł jak i okładka bardzo niepozorne. Mam dokładnie tak samo... To wcielanie się w bohatera czasami jest bardzo wyczerpujące. Ta wyobraźnia i emocje.
      Mam nadzieję, że znajdziesz ją w bibliotece albo właśnie w księgarni :) Miło mi bardzo! Nie wiedziałam, że aż tak mogę kogoś zainteresować tą książką :) Warto czytać. Książki potrafią wiele nauczyć. Mam taką nadzieję, że dołączy :) Dziękuję :*
      Pozdrawiam serdecznie :)

      Usuń
  21. Nie czytałam i przyznaję, że nie ciągnie mnie do niej ;) Może kiedyś, w olnym czasie :)

    OdpowiedzUsuń
  22. muszę się w końcu zabrać za czytanie

    OdpowiedzUsuń
  23. Książkę czytałam w wakacje i wywarła na mnie bardzo duże wrażenie, mile ją wspominam. Teraz czaję się, żeby obejrzeć serial! (Pierwszy odcinek był świetny!)♥

    http://istotaludzkaa.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też się czaję na serial, ale jeszcze nie miałam okazji obejrzeć ani jednego odcinka. Teraz jestem jeszcze bardziej zainteresowana :)

      Usuń
  24. Nie czytałam tej książki, ale wydaje się bardzo ciekawa! :)

    OdpowiedzUsuń
  25. książka w sam raz dla mnie, na pewno ją przeczytam!

    OdpowiedzUsuń
  26. Nie czytałam tej książki.
    Teraz jestem na etapie czytania "Szukaj mnie wśród lawendy" - Zofia (II tom)
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń

- Za każde odwiedziny, komentarz oraz obserwację bardzo dziękuję!
- Postaram się odwiedzić Twojego bloga, o ile czas mi na to pozwoli.
- Nie musisz zostawiać linka, z pewnością do Ciebie trafię.
- Jeśli masz jakieś pytania, nie krępuj się, postaram się na nie odpowiedzieć najszybciej jak to będzie możliwe.

Dziękuję za Twój pobyt i zapraszam ponownie!
Jeśli masz ochotę to zachęcam do obserwacji bloga oraz przeczytania poprzednich postów.
Nowe wpisy w PIĄTKI o 17. Do zobaczenia!

Copyright © 2016 Adrasteja , Blogger